קלינאיות תקשורת
קלינאיות תקשורת
קלינאיות התקשורת במרכז החינוכי טיפולי הינן מומחיות בתחום הטיפול בילדים כבדי שמיעה וחירשים ומספקות טיפולים פרטניים בתחומי השפה והחשיבה, תפיסה שמיעתית, קריאת דיבור, היגוי ואיכות קול.
תכנית הטיפול הינה אישית לכל ילד ונקבעת על פי הערכה ואבחון שנעשים במפגשים הראשונים.
בנוסף לטיפולים הפרטניים, עוסקות קלינאיות התקשורת בשמע במגוון תחומים:
הדרכת הילד והמשפחה:
הדרכה למשפחה בנושא מושגים בסיסיים באודיולוגיה ומתן מידע על שיקום השמיעה האופטימלי לילד.
הדרכת הילד לשימוש עצמאי בעזר השמיעה שלו.
הסבר על
הדרכת הצוות החינוכי לגבי:
סוגי הירידות בשמיעה והקשר בינן לבין קשיים בתחום הבנת הדיבור, ההיגוי והשפה.
הבנת הקשיים הלימודיים של התלמיד כתוצאה מירידת השמיעה האישית שלו.
התאמת הסביבה הלימודית לצורך הפחתת רעשי רקע ומתן אפשרות לשמיעה אופטימלית של המורה.
עבודה שמיעתית במסגרת שעות הלימודים לצורך מיצוי הפוטנציאל השמיעתי של התלמיד.
הדרכה בעבודה עם מכשירי שמיעה, מערכות F.M ושתל שבלולי.
קשר עם מכונים אודיולוגים ומרכזי השתלה:
הילדים כבדי השמיעה והחירשים מטופלים ונמצאים במעקב שמיעתי במכונים אודיולוגים שונים, מרכזי השתלה (שתל שבלולי) ורופאי אף-אוזן-גרון.
קלינאיות התקשורת במרכז הטיפולי מקיימות קשר עם כל הגורמים הנ"ל לשם מתן טיפול יעיל ומותאם לילד.
אודיולוגיה חינוכית
הייחוד בעבודת קלינאית התקשורת במרכז החינוכי-טיפולי מחוז חיפה הוא בהיותה קלינאית תקשורת/אודיולוגית חינוכית. כלומר, בעבודתה קיימת התייחסות למכלול הקשיים בהם הילד נתקל בבית ובבית הספר.
לדוגמא: ילדים כבדי שמיעה וחירשים רבים מתקשים בהיגוי ובתפיסה שמיעתית של ההגאים השורקים (ש, ס, ז, צ) כיוון שאינם שומעים אותם היטב.
בעבודה על הגאים אלה תהיה התייחסות רב תחומית:
בתחום האודיולוגי:
הסבר על הסיבות לקושי המיוחד ברכישת הגאים אלה (זאת על פי גיל הילד ומידת הבנתו).
בתחום התפיסה השמיעתית:
אבחון יכולת ההבחנה השמיעתית בין הגאים אלה וניסיון לשפרה.
מתן הסבר על רמזים אקוסטיים וטקטילים (מגע) המסייעים להבחנה ביניהם. לדוגמא: ס' – שׁ הבדלי עוצמה, ס' – ז' הבדלי קוליות.
עבודה על תפיסה שמיעתית, זוגות מינימאלים (מלים דומות מבחינת מאפיינים אקוסטיים). לדוגמא: סירה, שירה, זירה, טירה.
הקניית אסטרטגיות להשלמת מידע לא ברור או חסר תוך שימוש בידע שפתי קודם ובידע עולם.
בתחום ההיגוי:
הקניית הגאים, מרמת הפקת ההגה הבודד ועד ליישומם בשיחה יומיומית.
בתחום השפתי:
להעשרת אוצר המלים של הילד גם במילים נדירות יותר ושיבוץ במבני משפט תקינים תחבירית ומורפולוגית, עפ"י השלב הדיקדוקי בו הילד נמצא.
בתחום הפונולוגי:
ביצוע פירוק והרכבה של מלים עם ההגאים הנלמדים, ויישומם בכתיבה (עדיף בחומרי הלימוד של הילד) על מנת להפחית את שגיאות הכתיב האופייניות.
בתחום הפרגמאטי:
פיתוח מודעות להבנת הכשל התקשורתי הנגרם מהיגוי לא נכון או תפיסה שמיעתית לקויה של הגאים אלה והשלכותיו. לדוגמא: אתה סקרן- אתה שקרן.