העשרה אינסטרומנטלית
העשרה אינסטרומנטלית
חשיבותה של השפה בהתפתחותו של הילד היא עצומה.
חלק גדול מלימודיו בבית, בסביבה ובבית-הספר ומאמצעי התקשורת תלוי בשפה.
ירידת שמיעה אצל ילדים עלולה לפגוע בתהליך רכישת השפה והדיבור שהינם כלים הכרחיים לפיתוח תהליכי למידה- רכישת מילים הכרחית לשם הפשטה ויצירת מושגים, ולמעשה כמעט לשם כל למידה ופיתוח של תהליכים חשיבתיים גבוהים, כגון: זיכרון, היקשים, הסקת מסקנות, הכללות, השוואות ושיפוט.
התפתחות לא מספקת במיומנויות הלשון (דיבור, האזנה, קריאה וכתיבה) מעכבת במידה רבה את התפתחותו האינטלקטואלית והתפיסתית הכללית של הילד.
העשרה אינסטרומנטלית היא תכנית התערבות טיפולית המורכבת מתרגילים של נייר ועפרון המוגשים לתלמיד באמצעות דפי עבודה מיוחדים, זוהי שיטה המבוססת על תורת התיווך של פרופסור ראובן פוירשטיין, חתן פרס ישראל לחינוך, היא מהווה דגם של תיווך שמטרתו להקנות למקבל התיווך את הכלים הקוגניטיביים ההכרחיים על מנת שיוכל לשכלל את יכולות הלמידה, הגמישות וההסתגלות.
העשרה אינסטרומנטלית בקרב תלמידים כבדי שמיעה וחירשים מיועדת לקדם באופן משמעותי את תהליכי הלמידה, להגמיש את תהליכי החשיבה ולהקנות כלים להתמודדות עם משימות שפתיות מורכבות.
בתהליך העבודה מושם דגש על התחומים הבאים:
יכולת ייצוג יחסים מרחביים ושימוש בהם ברמת גמישות גבוהה
תהליכי אנליזה וסינתזה
יצירת תהליכי השוואה
הבנת הוראות במצבי עמימות והיכולת לכוון את ההתנהגות בהתאם
הסקת מסקנות
אסטרטגיות מטא-קוגניטיביות
יצירת מנגנוני בקרה על ההתנהגות וויסות התנהגות
שליטה על תהליכי איסוף נתונים