מרכז אבחונים
מרכז אבחונים
במרכז האבחונים במרכז החינוכי טיפולי נערכים אבחונים דידקטיים ושפתיים לתלמידים כבדי שמיעה וחירשים בגילאי ביה"ס (מהיסודי ועד התיכון).
מטרת האבחון הדידקטי הינה למפות ולאפיין את היכולות ואת תחומי הקושי בלמידה, בתחומי המיומנויות (קריאה, כתיבה, חשבון) ובתחומים העומדים בבסיס המיומנויות לצורך בניית תוכנית התערבות מותאמת וממוקדת ולצורך קביעת התאמות במבחנים.
תלמידים כבדי שמיעה וחירשים זקוקים לתנאים שונים בסביבה הלימודית ולשיטות מיוחדות כדי ליעל את למידתם, תוך פניה למיצוי היכולות האפשריות של הילד.
תוצאות האבחון מאפשרות לקדם את השימוש בתנאים אלה מתוך התייחסות הוליסטית ודגש על שיווין הזדמנויות, כבוד הילד וזכותו להתפתחות אופטימאלית.
תהליך האבחון:
בתהליך האבחון נעשה שימוש באבחונים במערך סטטי ודינאמי (בעיקר באבחון ילדים חירשים) וכל האבחונים מועברים בהתאם לשיטת התקשורת בה משתמש הילד בתהליכי קלט ופלט- יש התאמה לשימוש בשפה הטבעית לרכישת הקלט (תקשורת אוראלית ו/או תקשורת כוללנית), ולערוץ התקשורת בו משתמש הילד - הפלט (ש"ס ו/או שפה אוראלית).
את האבחון מעבירות במשותף מאבחנת דידקטית וקלינאית תקשורת.
בנוסף לאבחון הדידקטי נערכת הערכה שפתית תקשורתית, שמטרתה לאפיין יכולות וקשיים בתחומי ההיגוי, הקול, התפיסה השמיעתית, קריאת הדיבור ובאספקטים השונים של השפה.
כמו כן נעשית הערכה מוקפדת לגבי מערכת ההגברה עפ"י צרכיו הספציפיים של התלמיד תוך התחשבות בסביבת הלמידה שלו.
לתהליך האבחון מספר שלבים:
איסוף מידע באמצעות שאלונים (להורים, צוות בי"ס וצוות המרכז החינוכי) שמטרתם העברת אינפורמציה ראשונית לצורך תכנון האבחון הספציפי.
התלמיד מוזמן לאבחון שנערך במהלך 2 מפגשים .
מסירת תוצאות האבחון- ההורים והצוות החינוכי מוזמנים לפגישה בה נמסרות תוצאות האבחון בע"פ ובכתב
(דו"ח אבחון), ובה ניתנת הדרכה ראשונית להמשך טיפול.
על בסיס תוצאות האבחון נבנית תוכנית עבודה מורחבת, והיא נמסרת בפגישת הדרכה לצוות החינוכי תוך דגש על התאמת הסביבה הלימודית בהתאם לאופי ירידת השמיעה הספציפית של הילד.