הנגשת סביבה לימודית לתלמיד עם מוגבלות בשמיעה
הנגשת סביבה לימודית לתלמיד עם מוגבלות בשמיעה
על פי חוק שוויון לאנשים עם מוגבלויות, זכאי/ת תלמיד/ה כו"ח, הלומד/ת במסגרת רגילה או במסגרת מיוחדת, ללמוד בגן/כתה המונגשת אקוסטית.
חובת הביצוע והתחזוקה היא על הרשות המקומית.
במקרים בהם הבעלות איננה הרשות המקומית, יש לפנות אל אגף בינוי ותקצוב לבירור אם הבעלות עומדת בקריטריונים להחזר מימון ממשרד החינוך.
אגף בינוי ותקצוב במשרד החינוך, יחד עם הפיקוח על תלמידים כבדי שמיעה וחרשים (כו"ח), פועלים למען הנגשה אקוסטית של הגן/כתה במסגרת בה לומד/ת תלמיד/ת כו"ח, בשילוב האינדיבידואלי, בכתות מיוחדות במסגרות הרגילות ובמסגרות המיוחדות.
הזכאות להנגשה אקוסטית ניתנת לתלמיד אחת לשלוש שנים (פעמיים ביסודי, פעם אחת בחטיבה ופעם אחת בתיכון).
שלבים בתהליך ההנגשה:
האחריות להגשת הבקשה מוטלת על הורה התלמיד/ אפוטרופוס.
1. על ההורה להגיש לרשות המקומית בה לומד התלמיד את המסמכים הבאים:
טופס בקשה לפי תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות - התוספת הראשונה תקנה 4(א).
בדיקת שמיעה עדכנית.
טופס המלצה של המרכז החינוכי טיפולי לגבי מערכת ההגברה הכיתתית.
כלל הטפסים ניתנים להורה על ידי המרכז החינוכי-טיפולי.
2. הרשות המקומית מזמנת צוות מקצועי לצורכי סיור במסגרת החינוכית בה לומד/ילמד התלמיד. בסיור משתתפים יועץ אקוסטי, מורשה נגישות, נציג מבית הספר ונציג הרשות המקומית. במהלך הסיור נבחרת הכתה בה תתבצע ההנגשה ונקבעים השינויים הדרושים.
3. על הרשות המקומית לעדכן את ההורה אודות פירוט התאמות נגישות עבורן נדרש תקציב. במידה וההורה חולק על בקשת הרשות, הוא רשאי להגיש ערר על גבי טופס ערר. שישלח למנהל הפיתוח תוך 14 יום ממועד קבלת ההחלטה. ההחלטה בערר תינתן בתוך 30 ימים מיום קבלת הערר.
4. הרשות המקומית מגישה את הטפסים הדרושים לאגף הבינוי במשרד החינוך.
5. כאשר מתקבלת הרשאה לביצוע ממשרד החינוך, הרשות המקומית מבצעת את ההתאמות הנדרשות.
6. בסיום העבודות נערך סיור פיקוח בו מאשר היועץ האקוסטי את התאמת הכתה לתקן הנדרש וקלינאית התקשורת של המרכז החינוכי טיפולי מאשרת את תקינות מערכת ההגברה.